Lathrometanastis

Τέχνη – Ανατροπή – Δημιουργία

ΤΡΕΙΣ ΠΙΘΗΚΟΙ – Του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν 16/12/2008

Filed under: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟς — lathrometanastis @ 8:46 πμ

poster_45511

Ένας νυσταγμένος οδηγός σκοτώνει κατά λάθος ένα πεζό στα περίχωρα της Κωνσταντινούπολης. Θέλοντας να αποφύγει τις συνέπειες θα προτείνει στον υπάλληλό του, έναντι αμοιβής, να αναλάβει την ευθύνη και να εκτίσει την ολιγόμηνη ποινή φυλάκισης στη θέση του. Όταν ο τελευταίος δεχτεί την πρόταση, ο άνεργος γιός του σκέφτεται σαν διέξοδο να χρησιμοποιήσει ένα μέρος της αμοιβής για να ξεκινήσει μια δουλειά. Παράλληλα, όσο λείπει ο σύζυγος, το αφεντικό δημιουργεί σεξουαλική σχέση με τη γυναίκα του φυλακισμένου υπαλλήλου του. Όταν μετά από εννέα μήνες ο σύζυγος αποφυλακιστεί, τίποτα δεν θα είναι όπως πριν…

            Ο Τζεϊλάν, όχι άδικα, θεωρείται ο «Αντονιόνι της Τουρκίας» μια και επιλέγει να εστιάσει στα αδιέξοδα ζευγαριών σαν αντανάκλαση της ταξικής τους θέσης. Σε πρώτο επίπεδο, η κοινωνία απουσιάζει παντελώς: Η κάμερα παρακολουθεί τους τέσσερις πρωταγωνιστές να παλεύουν με τα προσωπικά τους φαντάσματα, προσπαθώντας να χαράξουν προσωπικές στρατηγικές και να δώσει ο καθένας τις δικές του απαντήσεις. Κι’ όμως, στην πραγματικότητα είναι οι κοινωνικές σχέσεις που, πανταχού παρούσες, καθορίζουν την εξέλιξη της ιστορίας και κατευθύνουν τις αποφάσεις των ηρώων. Το «είναι καθορίζει τη συνείδηση» για άλλη μια φορά και το αφεντικό δεν θα διστάσει ούτε στιγμή να κρυφτεί πίσω από μια χούφτα χρήματα για να αποφύγει τις συνέπειες της πράξης του. Κάτι που ισχύει και για την οικογένεια των εργατών που οι αποφάσεις τους ορίζονται από την ανέχεια και την έλλειψη εναλλακτικών διεξόδων.

            Ένα σημαντικό κομμάτι στην ταινία καταλαμβάνει η εργάτρια – σύζυγος που αντιμετωπίζει την πολλαπλή καταπίεση από τους άντρες που την περιβάλλουν: Πέρα από την ταξική – οικονομική διάσταση του προβλήματος, θα βρεθεί αντιμέτωπη και με την κυριαρχία της πατριαρχικής ηθικής που επιτρέπει ακόμα και στο νεαρό γιο της να την χαστουκίσει για να την «συνετίσει».

            Και μια και δεν μιλάμε για μια ταινία μεγαλόστομης καταγγελίας αλλά μελέτης των λεπτών, προσωπικών ισορροπιών των πρωταγωνιστών, το παζλ μπερδεύεται ακόμη περισσότερο με ένα συγκλονιστικό σεναριακό εύρημα: την σποραδική εμφάνιση του μικρού νεκρού παιδιού της οικογένειας που στοιχειώνει τη μνήμη του πατέρα, εντείνοντας την αίσθηση της μοναξιάς και της απώλειας.

            Ο τίτλος της ταινίας κάνει μια ευθεία αναφορά στη στάση των τριών ηρώων που «δεν βλέπουν, δεν μιλούν και δεν ακούνε», προτιμώντας να αποσιωπήσουν παρά να μιλήσουν και να καταπνίξουν παρά να αποκαλύψουν.

            Οι «Τρεις πίθηκοι» είναι μια πολύ σημαντική ταινία που καταγράφει ένα προσωπικό και συλλογικό τέλμα. Ο Τζεϊλάν δεν έχει τις απαντήσεις, αλλά μέσα απ’ τη δουλειά του παρουσιάζει πραγματικά αδιέξοδα σημερινών ανθρώπων, χωρίς ωραιοποιήσεις ή υπεκφυγές. Μια ταινία – έκπληξη που αξίζει να δείτε!

 (Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Εργατική Αριστερά»)

 

 

 

 

Advertisements
 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s